Waarschuwing: JavaScript is uitgeschakeld in uw browser. Hierdoor kunt u mogelijk niet alle vragen in deze enquête beantwoorden. Controleer de instellingen van uw browser.

Open Call briljant mislukte voorbeelden van AI in het onderwijs

De Vraagbaak AI in het Onderwijs haalt briljant mislukte voorbeelden op van AI in het onderwijs.

Heb jij een experiment of poging tot experiment gedaan met AI in het onderwijs en liep je vast, kwam het niet van de tekentafel af, was de uitkomst niet wat je had gehoopt, werkte AI niet zoals je had bedoeld, noem het maar op, dan hoort de Vraagbaak graag van jou!

 

Voor de maand van AI is de Vraagbaak AI in het Onderwijs bezig met het verzamelen van voorbeelden waarbij AI werd gebruikt in het onderwijs.

Help mee om best practices van AI in het onderwijs te vinden door fouten met elkaar te delen. 

Ieder voorbeeld en experiment is welkom. Deze survey is kan compleet anoniem ingevuld worden. Voorbeelden kunnen echt van alles zijn. Ter inspiratie zijn hieronder twee voorbeelden te lezen van experimenten met AI in het onderwijs die niet helemaal liepen zoals verwacht, maar elk voorbeeld is relevant:

- Een aardrijkskundedocent gebruikte ChatGPT om de eindexamens na te kijken om te experimenteren hoe goed ChatGPT dit kan. Dit deed hij nadat hij en de tweede corrector de examens al hadden nagekeken en de leerlingen al hun cijfer hadden ontvangen. In totaal hadden 25 leerlingen toegezegd op het gebruik van hun examens voor dit experiment. Om de ChatGPT de examens na te laten kijken moesten de antwoorden eerst in een juist format worden gebracht om dit in een tabel aan ChatGPT mee te geven. Het resultaat was dat ChatGPT vaak vergat alle 25 leerlingen na te kijken en feedback te geven. Zo gingen de eerste 12 leerlingen goed, maar werden de laatste 13 vergeten. Ook herhaalde ChatGPT de antwoorden van leerlingen vaak verkeerd bij het geven van feedback.

- Verkeerd gebruik van AI. Bij het onderzoek Do Users Write More Insecure Code with AI Assistants? van Perry et al., 2023. Is er geëxperimenteerd met AI assistenten inzetten bij studenten tijdens het programmeren van code. Hieruit bleek dat studenten die AI gebruikten om te programmeren minder betrouwbare code dan de studenten geen AI assistent hadden gebruikt. Maar de particpanten die AI gebruikten en sceptisch waren over de uitkomsten van AI en hun prompts bleven aanpassen hadden juist meer betrouwbare code dan de particpanten die geen AI assistent gebruikten.

Er zijn 2 vragen in deze enquête.
Vul hier jouw ervaring of mislukte experiment in!
(Deze vraag is verplicht)
In welke sector ben je werkzaam?
(Deze vraag is verplicht)
Laat hier jouw ervaring achter!